7/24

عفونت گوش میانی و گرومت گذاری

دسته

گوش و حلق و بینی

عفونت گوش میانی و گرومت گذاری

گرومت ها لوله های کوچکی هستند که در داخل گوش قرار داده می شوند و برای درمان شرایطی به کار می رود که گوش میانی تحت تاثیر قرار گرفته است مانند عفونت های مکرر گوش میانی و چسبندگی گوش . چسبندگی گوش معمولا با درد گوش میانی و  تجمع مایع در گوش میانی همراه می باشد که می تواند مشکلات شنوایی ایجاد کند .

گوش میانی یک فضای پر از هوا می باشد که شامل سه استخوان کوچک است (استخوانچه – چکش ، سندانی و استخوان رکابی) ارتعاشات ناشی از امواج صوتی از پرده ی گوش به استخوانچه منتقل می شود که صدا را تقویت می کند و ارتعاشات را به گوش میانی منتقل می کند.

شیپور استاش

گوش میانی توسط شیپور استاش به پشت بینی و گلو متصل می شود . شیپور استاش :

  • اجازه می دهد که هوا وارد گوش میانی شود
  • به تعادل فشار هوا در داخل و خارج گوش میانی کمک می کند ، اجازه می دهد که گوش میانی به طور موثر به ارتعاش درآید
  • کشیدن مایعات و مخاط از گوش میانی و انتقال آن به پشت بینی و گلو

وقتی شیپور استاش باز می شود ، فشار هوا به طور مساوی در داخل فضای گوش میانی تقسیم می شود. هنگام رانندگی در یک مسیر سر بالایی به دلیل عملکرد شیپور استاش شما دچار گوش گرفتگی می شوید که این گوش گرفتگی نشان می دهد که شیپور استاش گوش شما درست کار می کند . اگر شیپور استاش درست کار نکند یا به وسیله عفونت یا مخاط بسته شود ، هوا در گوش میانی جذب می شود اما نمی تواند خارج شود. این باعث می شود که فشار هوا در گوش میانی کمتر از فشار هوا در کانال گوش شود. فشار منفی (خلا نسبی) باعث می شود که مایعات در این قسمت جمع شود در طول زمان این مایعات زخیم تر و چسبناک تر می شود به همین دلیل به آن چسبندگی گوش گفته میشود . چسبندگی گوش برای کودکان آشنا تراز تا بزرگسالان است و دلیل آن نیز تا حدودی به خاطر آن است که شیپور استاش در کودکان نازک تر و افقی تر است و این باعث می شود که کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار چسبندگی گوش شوند.

مشکلات شنوایی و گوش میانی

وقتی که گوش میانی با مایعات پر می شود توانایی گوش برای انتقال صدا به داخل گوش میانی کمتر می شود .این نوع کاهش شنوایی از نوع هدایتی است.

کودکانی که چسبندگی گوش دارند ممکن است :

  • مشکلات شنوایی داشته باشند
  • تحریک پذیر باشند
  • به خوبی نتوانند توجه کنند
  • مشکلات رفتاری داشته باشند

مشکلات شنوایی که با چسبندگی گوش مرتبط است می تواند منجر به مشکلاتی در هنگام سخنرانی شود .

ندرتا کودکانی که دارای چسبندگی گوش هستند از یک درد مبهم در گوش خود رنج می برند.

گرومت

گرومت یک لوله ی پلاستیکی یا فلزی کوچک با عرض ۱.۵ تا ۲ میلی متر می باشد .

گرومت یک لوله ی کوچک  است که داخل پرده ی گوش گذاشته می شود و اجازه می دهد که هوا وارد گوش میانی شود. گرومت عملکرد ضعیف شیپور استاش را شبیه سازی می کنند و به گوش میانی فرصتی برای بازیابی می دهد .

گرومت ها چه زمانی استفاده می شوند ؟

اگر مشکلات چسبندگی گوش برای فرزند شما حداقل ۳ ماه ادامه داشته باشد ممکن دکترتان گرومت گذاری را به شما پیشنهاد کند. برای کودکانی که به طور مکرر عفونت گوش دارند گرومت می تواند برای جلوگیری از آن مفید باشد.

گرومت ها چگونه جاگذاری می شوند ؟

گرومت گذاری با یک عمل جراحی ساده به نام میرینگوتومی myringotomy)) انجام می شود به طوریکه یک شکاف کوچک در پرده ی گوش ایجاد می شود و مایعات جمع شده در آنجا خارج می شود.این گرومت ها که با اصطلاح لوله های تهویه یا لوله های تیمپانوستومی (tympanostomy) نیز شناخته می شوند به داخل پرده گوش فرستاده می شوند که مایعات داخل گوش میانی را خارج کنند . این عمل جراحی حدودا ۱۵ دقیقه به طول می انجامد.

این عمل با بیهوشی عمومی انجام می شود و در یک روز به اتمام می رسد و نیازی به بستری کودک شما در بیمارستان نیست .

چگونه از کودکی که گرومت در گوش خود دارد مراقبت کنیم؟

اکثر کودکان بعد عمل جراحی گرومت گذاری به خوبی بهبود می یابند . اگر احساس درد یا خارج شدن مایعات برای کودک شما بیش از ۵ روز به طول انجامید حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید .

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش ممکن است دکتر شما بگوید که کودکتان از مرطوب کردن گوش خود هنگام دوش گرفتن به خاطر وجود میکروب های موجود در آب اجتناب کند. استفاده از گوش گیر هنگام دوش گرفتن ممکن است لازم باشد .

گوش گیر باید هنگام شنا نیز استفاده شود البته از شنا کردن باید درهفته های اول گرومت گذاری اجتناب کرد اگر ترشحات گوش فرزند شما افزایش پیدا کرد به دکتر خود مراجعه کنید . اگر فرزند شما قبل از گرومت گذاری مشکلات شنوایی داشته باید پس از گرومت گذاری تست شنوایی انجام دهد که مشخص شود که شنوایی او بهبود یافته است . اکثر کودکان پس از گرومت گذاری به طور کامل بهبود می یابند .

آیا ریسکی در این نوع عمل جراحی وجود دارد ؟

در هر نوع عمل جراحی ریسک هایی وجود دارد مانند خون ریزی ، عفونت و … اما چون سوراخ پرده ی گوش کوچک است این ریسک کاهش می یابد . فرزند شما یه دوره آنتی بیوتیک که به صورت قطره درون گوش ریخته می شود دریافت می کند که ریسک عفونت را کاهش می دهد . حدود یک نفر از هر ۱۰۰ کودک ممکن است دچار گستردگی سوراخ پرده ی گوش بشود که اگر ادامه پیدا کند درمان می شود . هر نوع بیهوشی ریسک هایی را متحمل می شود اما این ریسک ها بسیار نادر است. روش های جدید بیهوشی بسیار مطمئن هستند و دکتر فرزند شما بسیار با تجربه است و برای مقابله با هر گونه مشکلی آموزش دیده است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه